Pagina's

donderdag 8 oktober 2020

De begijnhofjes in Breda.................

Na het vorige blogje over Breda liet ik het centrum zien.

Maar nu gaan we kijken in De Begijnhofjes, kom je mee..................

Het stond vanaf het centrum goed aangegeven, hoe we moesten lopen en hier de ingang.................
In Amsterdam en hier in Breda zijn de begijnhofjes nog bewaard.
Er waren er ooit 38 van in Nederland.................

In het midden de moestuin....................

Begijnen waren alleenstaande vrouwen, die hun eigen kost verdiende
met een bewaarschool, handenarbeid en ziekenzorg..................

Ze kregen hier hun eigen kerkje en kerkhof.................



Het bleekveld waarr ooit de was in de zon lag te bleken (drogen).


Het begijnhof bestaat al sinds 1267..............


De laatste begijn overleed in 1990..................



Het is mooi bewaard gebleven hier.
Leuk om dit eens te bekijken..............

Fijne middag,
..............................liefs.Conny............................

 

3 opmerkingen:

  1. Breda is een leuke stad. Mooie parken, kasteel. Leuke foto’s. Gelukkig worden Begijnenhofjes goed bewaard, ook al zijn er geen begijnen meer. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk he die hofjes je ziet ze wel vaker op Tv. Hoe zou daar vroeger geleefd zijn vraag ik mij dan af, ik denk heel eenvoudig en zouden de mensen elkaar veel geholpen hebben en er voor elkaar geweest zijn?
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben blij dat jullie zo van Breda genieten. Breda is voor mij bijzonder. Ik heb er 30 jaar met veel plezier gewoond. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen